VSR VSR
Lang French Lang English

Op dinsdag 1 oktober vond de Controleurs- en Inspecteursdag van VSR en de Stichting Schoonmaakkwaliteit (SSK) plaats. Voor deze bijeenkomst zijn alle gecertificeerde VSR-KMS-controleurs en -inspecteurs uitgenodigd die bij SSK zijn geregistreerd.

De aanwezige VSR-controleurs en -inspecteurs werden door Marjolein de Detter (lid van de Commissie Kwaliteitszorg van VSR) bijgepraat over AQL’s en over rapportcijfers, mede aan de hand van de publicatie die VSR hierover eerder heeft uitgebracht.

Vervolgens nam Freek Veneman, (bestuurslid VSR en lid van de Commissie Kwaliteitszorg van VSR) de aanwezigen mee in de inventarisatieronde van een gebouw met afwijkende/bijzondere keurelementen aan de hand van de brochure “Hoe beïnvloeden trends in inrichting de inventarisatie van een gebouw volgens VSR-KMS”.

Kantoren worden de laatste jaren anders ingericht. Trends in materialen en kantoorinrichting hebben gevolgen voor de schoonmaak en dus ook voor het meten van de afgesproken schoonmaakkwaliteit. Ten behoeve van een meting volgens het VSR-Kwaliteitsmeetsysteem (VSR-KMS), moet daarvoor eerst het gebouw worden geïnventariseerd.

En daar kunnen in nieuwe gebouwen met kantoortuinen, ander materiaalgebruik en moderne inrichting, verschillen bij de inventarisatie ontstaan. Een muur is niet altijd meer 1 muur.

Steeds vaker komen onze kwaliteitscontroleurs en -inspecteurs daardoor tot verschillende observaties wanneer zij ten behoeve van het meten van de schoonmaakkwaliteit een gebouw inventariseren en/of controleren. Oók in eenzelfde gebouw met gelijk schoonmaakprogramma. Bij VSR rees daarom de vraag: “Kijken we nog wel op dezelfde manier naar een gebouw?”.

Freek Veneman liet foto’s zien van situaties die niet eenduidig zijn. Zoals een vloer waar tapijt en laminaat op elkaar aansluiten mét een opstaande zijkant. Zien we hier 1 vloer met rand en richel; 2 vloeren met rand en richel; of 3 vloeren? Veneman: “Elk antwoord is goed, maar je moet wel consequent zijn en je moet wel borgen en documenteren dat je een bepaalde keuze hebt gemaakt.” En dat bleek de rode draad vandaag.

Veneman gaf meer voorbeelden. Zoals een wastafel, met een kraan uit de muur; is de kraan een apart onderdeel? Of is het een kraan, uitloop en wastafel? De uitsmijter was een foto van een 1 lockerkast met 35 deurtjes verdeeld over 7 segmenten. Hoe neem je dit op in je inventarisatie? Een kwestie van interpretatie. De zaal mengde zich met ieder voorbeeld actiever in de discussie.

Tips bij schoonmaakinventarisatie:

  • Houd rekening met hoe belangrijk een onderdeel in de totale inventarisatie wordt. Tel je in plaats van 1 kast; 35 deurtjes, dan weegt de reiniging van die kast bij de controle opeens heel zwaar. Terwijl bijvoorbeeld goede vloerreiniging belangrijker is voor de hygiëne.
  • Is de controleur niet dezelfde als degene die heeft geïnventariseerd, zorg dan voor communicatie over de inventarisatiekeuzes. Zodat de controleur hetzelfde meet als wat is geïnventariseerd (consequent zijn).
  • Leg het vast; documenteer je keuzes en bevindingen waardoor deze worden geborgd voor latere inspecties.

De bijeenkomst werd voortgezet met een aantal parallelle sessies waarin de deelnemers onder leiding van VSR-KMS-docenten Ineke Meijerink, Lydia Huizinga en Fred Singels met elkaar van gedachten wisselden over de dagelijkse praktijk van VSR-controles.

Daarbij kwam ook de Gedragscode van SSK aan de orde. Afgesproken is dat de bestaande gedragscode tegen het licht wordt gehouden en zo nodig wordt geactualiseerd en wordt aangescherpt.

Het doel van de gedragscode moet zijn dat de inspecteurs en controleurs zich bewust zijn van het belang van een kwaliteitsmeting voor alle betrokkenen en dat hun gedrag daarop is afgestemd.

De middag werd in het eigen café van het BOVAGhuis passend afgesloten met een hapje en een drankje.

De presentatie van deze bijeenkomst treft u hier aan.

Deel dit nieuwsbericht