1 juni 1986
Enquete naar schoonmaakwensen bij opdrachtgevers
Het doel was de schoonmaakwensen van klanten te achterhalen. Hiertoe is een enquête gehouden onder acht opdrachtgevers van schoonmaakonderhoud van kantoorgebouwen. Iedere geënquêteerde heeft geheel naar eigen wens een schoonmaakprogramma opgesteld. Daarnaast heeft iedere geënquêteerde aangegeven welke criteria hij belangrijk achtte bij de keuze van het schoonmaakbedrijf.
Resultaat en conclusie
Analyse van de acht opgestelde schoonmaakprogramma's leert dat de programma's terug te brengen zijn tot drie wenselijke basisprogramma's:
- een programma waarbij dagelijks wordt schoongemaakt;
- een programma waarbij om de dag (3x per week) wordt schoongemaakt;
- een programma waarbij 2x per week wordt schoongemaakt.
In alle programma's dienen liften en het sanitair dagelijks te worden schoongemaakt. Van vensterbanken moet 1x per week het stof verwijderd worden. Bij de overige schoon te maken elementen is de wens van de schoonmaakfrequenties erg verschillend onder de opdrachtgevers.
De belangrijkste criteria van de opdrachtgever bij de keuze van een schoonmaakbedrijf zijn:
- reputatie van het schoonmaakbedrijf,
- productie,
- prijs.