Met belangrijk nieuws: Schoonmaakkwaliteit beïnvloedt productiviteit! ‘Het is wéér mooi weer’, opent VSR-voorzitter Jacco Vonhof het officiële gedeelte van de VSR-zomerborrel 2016. Het zou de opening van elke willekeurige VSR-zomerborrel van de afgelopen tien jaar kunnen zijn, want inderdaad: ook al is het september, het is altijd mooi weer. En met de Olympische Spelen nog vers in het geheugen, spreekt ook de locatie zeer aan: Nationaal Sportcentrum Papendal bij Arnhem, het sportwalhalla van Nederland.
Er staat de aanwezigen een bijzonder programma te wachten: Mirte Horrevorts licht haar afstudeeronderzoek toe met voor de schoonmaakbranche opmerkelijk positieve resultaten. Daarna vertelt internationaal scheidsrechter – op het moment de beste scheidsrechter van Nederland – én (supermarkt)ondernemer Björn Kuipers wat volgens hem de overeenkomsten tussen die twee beroepen zijn.
Schoonmaakkwaliteit beïnvloedt productiviteit
Medewerkers beoordelen hun eigen productiviteit hoger wanneer de gemeten schoonmaakkwaliteit in een kantoor hoger is. Dit blijkt uit onderzoek van Mirte Horrevorts, dat zij in opdracht van VSR uitvoerde ter afsluiting van haar Master Management, Economics and Consumer Studies aan de Wageningen Universiteit. Ze is uitgenodigd om haar onderzoek toe te lichten.
De afgestudeerde Horrevorts onderzocht kantooromgevingen van niet-commerciële organisaties, zoals van scholen en zorginstellingen. De gemeten schoonmaakkwaliteit in het onderzoek kwam tot stand door VRS-kwaliteitsmetingen en door het meten van het aantal stofdeeltjes in de lucht. De gepercipieerde kwaliteit en productiviteit zijn bepaald door een online enquête.
Helder legt Horrevorts uit dat de gemeten schoonmaakkwaliteit ook positief effect had op de algehele tevredenheid van medewerkers. Conclusie: Schoon = tevreden = productiever. Het beeld dat schoonmaak alleen maar geld kost en niet bijdraagt aan de core business, is dus onterecht.
Horrevorts besluit met enkele variabelen die zij heeft onderzocht. Zo zijn hoogopgeleide medewerkers meer tevreden met hun werk, maar beoordelen zij hun productiviteit lager dan lager opgeleide medewerkers. En bleken vrouwen kritischer op schoonmaakkwaliteit dan mannen. Tsja.
HANDSBAL! HANDSBAL! PENALTY!
Hij studeerde ooit Facility Management, daarna Bedrijfskunde. Is supermarktondernemer in Oldenzaal (3e generatie, zijn opa begon in 1937 met een kruidenierswinkel in die plaats), internationaal scheidsrechter, én bevlogen verteller. Björn Kuipers kan alles, lijkt het. Maar hij schroomt niet om ook zijn teleurstellingen tegenvallers met het publiek te delen.
Kuipers weet uit ervaring welke competenties tussen een scheidsrechter en ondernemer overeenkomen. Communicatie is een heel belangrijke. Zo moet Kuipers blind op zijn team van scheidsrechters vertrouwen. Hij toont filmpjes van overtredingen op het voetbalveld die hij zelf niet kon zien. ‘HANDSBAL! HANDSBAL! PENALTY!’, schalt een assistent uit zijn team in zijn oor. Kuipers trekt op basis hiervan vol overtuiging een rode kaart.
Net als een ondernemer moet je als scheidsrechter dus beslissingen nemen. En die blijken niet altijd de juiste te zijn. Kuipers vertelt over een onterechte rode kaart die hij gaf aan Zlatan Ibrahimovic. Vervelend, maar je moet door. Dus kop op en begin de volgende wedstrijd weer opnieuw.
Teleurstelling
Teleurstelling was er toen hij tijdens het WK in Brazilië niet mocht blijven omdat Nederland de halve finale bereikte. Als Nederlands scheidsrechterteam mag je dan niet meer ingezet worden. Zijn droom een WK-finale te fluiten ging in rook op.
En ook zakelijk heeft Kuipers wel eens met terugslag te maken. In 2014 was hij nog genomineerd voor de titel Beste Supermarkt van Nederland en ging daarna Van drie C1000-supermarkten hij naar één Jumbo-supermarkt. De verandering was groot en hij en zijn medewerkers waren te lang alleen met zichzelf en met elkaar bezig, in plaats van met de klant. Er ontstond ontevredenheid. Het roer moest om, hij schakelde hulp in van andere Jumbo-ondernemers en wist het tij te keren.
Rood of geel – en bij twijfel: het leren mapje
Een goede conditie, houding en gedrag, en spelkennis, zijn dingen die je als scheidsrechter, maar ook als ondernemer, zelf in de hand hebt. Ze vormen een goede voorbereiding op de onvoorspelbare praktijk, waarin Kuipers ook wel eens twijfelt. Op het veld heeft hij speciaal daarvoor een leren mapje met een rode en een gele kaart. Op momenten dat hij zeker is van rood of geel, pakt hij de kaart uit zijn zak. Twijfelt hij, dan pakt hij zijn leren mapje met daarin – onzichtbaar voor zijn omgeving – een rode en een gele kaart. Zo ‘koopt’ hij een paar seconden voordat hij zijn beslissing neemt.
Kuipers zorgt met filmpjes voor veel afwisseling en betrekt zijn publiek. Op de vraag wie verstand van voetbal heeft, reageert spontaan een van de vrouwelijke aanwezigen. Zij krijgt een vraag over een overtreding en geeft het juiste antwoord, waarop Kuipers haar een gesigneerde bal toegooit.
Hij weet de zaal een uur te boeien, waarna Jacco Vonhof de derde helft aankondigt: koude drankjes en wraps op het terras. Wie verwachtte het nuttige met het aangename te combineren, werd getrakteerd op vooral een zeer aangename middag. U treft hier een link aan naar de foto's die zijn gemaakt door onze fotograaf.