Vereniging Schoonmaak Research (VSR) en startup HotSpotLab zijn een samenwerking aangegaan met HotSpotCleanLab: een platform waar vraag en aanbod op het gebied van innovatie in de schoonmaakbranche bij elkaar komen. In een pilot van drie maanden onderzoeken zij het bestaansrecht van een dergelijk platform. “HotSpotLab is als de reiswebsite Tripadvisor, die websites door zoekt voor de beste hotelprijzen en onpartijdige reizigersbeoordelingen bevat.”
Het HotSpotCleanLab is een online platform waar innovaties op het gebied van schoon staan. Enerzijds kunnen organisaties met nieuwe oplossingen van de schoonmaakbranche zich profileren op innovatie en zorgen dat hun innovaties goed vindbaar zijn voor (potentiële) relaties. Anderzijds kunnen facilitair managers, schoonmaakbedrijven en inkopers op het platform kijken wat er voor nieuwe mogelijkheden zijn. Door middel van reviews kunnen gebruikers en domeinexperts ervaringen met de innovaties zien en met elkaar delen.
Het platform werkt heel eenvoudig. Iedereen kan binnen een kwartier innovaties uploaden op het platform. De innovaties en de reviews worden gemodereerd voordat ze online gaan. Dit om de kwaliteit, leesbaarheid en toonzetting te bewaken. Het is een platform dat eerlijk en open innovaties neerzet voor de schoonmaakmarkt. “Het is als de reiswebsite Tripadvisor; die meer dan 200 websites door zoekt voor de beste hotelprijzen en die meer dan 500 miljoen onpartijdige reizigersbeoordelingen bevat”, legt HotSpotLab uit. “We roepen deelnemers op om hun expertise en ervaringen te delen in een opbouwende toonzetting. Daarmee hopen we alle expertise uit de branche samen te brengen.”
Kennis en kunde delen
VSR en HotSpotLab zien de behoefte voor een dergelijk platform bij de leden van de vereniging. VSR vanuit haar kennis en kunde in de schoonmaakwereld en HotSpotLab vanuit haar ervaring met innovatie in de branche.
“Vindbaarheid en betrouwbaarheid zijn twee belangrijke issues als het gaat om innovaties in de schoonmaak,” aldus VSR-voorzitter Jacco Vonhof. “Er is een grote versnippering in informatiebronnen, waarvan men ook niet altijd weet of het product of dienst doet wat het belooft. Door de innovaties in begrijpelijke taal bijeen te brengen en door gebruikers te laten reviewen, kunnen we laten zien dat er echt wel wat is gebeurd sinds de introductie van het microvezeldoekje”.
Ervaring in digitale dienstverlening opdoen
Een andere belangrijk reden om deze pilot te houden, is het opdoen van ervaring met digitale dienstverlening. Zowel met het online zetten van dit soort informatie als met het online bijeenbrengen van gebruikerservaringen (‘wisdom of the crowd’), alsook een beter beeld krijgen van de gebruikers en hun vragen.
“Voor ons zit de uitdaging om snel min of meer standaard digitale toepassingen te testen: de werking van het online platform en het trekken en vasthouden van actieve bezoekers”, zegt Anne Twilt, Chief Experiment Officer bij HotSpotLab. “We willen ook kijken of er zo voor verenigingen als VSR nieuwe manieren zijn om de binding met leden te vergroten en de dienstverlening te verbreden. Na drie maanden zal worden geëvalueerd of wij de ontwikkeling van het platform doorzetten.”
Waar vindt u HotSpotCleanLab?
De komende twee maanden is het platform te vinden via www.hotspotcleanlab.nl. Het streven is te komen tot 50 innovaties. Niet alleen technisch van aard, maar ook zeker sociale innovaties, gebruikersbeleving en nieuwe verdienmodellen zijn welkom!