VSR heeft tijdens de jaarlijkse VSR Zomerborrel op 6 september 2017 zes nieuwe keurmerken toegekend. In Koetshuis De Haar in Haarzuilens ontvingen Asito, Atir Schoonmaakstrategen, Hago Zorg, ICCA, Intexso Adviesbureau en Keus Schoonmaak en Diensten een ingelijst exemplaar. Jacco Vonhof, voorzitter van VSR, verzorgde de uitreiking. Hij merkte op blij te zijn dat inmiddels 15 organisaties aantonen dat zij het schoonmaakkwaliteitmeetsysteem VSR-KMS juist en volledig toepassen.
Juiste en volledige toepassing VSR-KMS
VSR richtte het VSR-keurmerk in 2015 op om de toepassing van het schoonmaakkwaliteitmeetsysteem VSR-KMS te waarborgen. Schoonmaakbedrijven laten met het keurmerk aan opdrachtgevers dan ook zien dat zij het VSR-KMS toepassen zoals het is bedoeld, vindt Ria Ankersmit, die het keurmerk namens Atir Schoonmaakstrategen in ontvangst nam.
Vincent Quax (Asito) vult aan: ’Wij willen niet alleen vertellen dat wij dit systeem op de juiste manier toepassen, wij willen het bewijzen. VSR-KMS is nu eenmaal hét meetsysteem.’
Maaike Schmelling van Intexso is het daarmee eens: ‘Wij zijn bovendien leverancier van software. Dit keurmerk is wat ons betreft onderdeel van onze professionaliteit als transparante en betrouwbare partner in de schoonmaakbranche.’
VSR-KMS is herkenbare standaard
‘Voor ons betekent het dat wij ons onderscheiden van andere bureaus’, vertelt Pieter van Leijen van Independent Cleaning Consultant Agency na de uitreiking. ‘Vooral in de voedingsmiddelenindustrie, waar wij onder andere in werken.’ Een herkenbare standaard, dat vindt Ingrid Kornips van Hago Zorg ook: ‘Het is een signaal en een waarborg naar klanten.’
Keus Schoonmaak en Diensten wil goede kwaliteit leveren. Anne-Grethe Stormorken: ‘Met het keurmerk onderstrepen wij dit beleid.’
Erosie van het VSR-kwaliteitmeetsysteem voorkomen
Door de jaren heen is het VSR-KMS te vaak onvolledig en onjuist gebruikt. ‘Het is belangrijk dat er eenheid komt’, vindt Stormorken. ‘Dat er niet met twee maten wordt gemeten. Net als met een NEN-norm.’ Ook Kornips komt in de praktijk nog weleens andere systemen tegen: ‘Er zijn organisaties die “VSR-rondes” lopen. Maar soms zien wij uitslagen die niet kloppen. Het is moeilijk om dit met je klant te bespreken. Daarom ben ik blij dat wij nu het keurmerk hebben en het mogen uitdragen.’